Hur blir man av med telefonförsäljare

by Gabriella Uwelius
0 comment

Du kanske undrar det kommer sig att telefonförsäljare lyckas inleda ett samtal med dig trots att du inte är intresserad av erbjudandet. Anledningen är att säljarna använder sig av enkla trick för att skapa en relation med dig. Självklart inleder telefonförsäljaren med ditt namn för att skapa en känsla av att ni redan känner varandra. De startar också med att ställa frågor. Genom att ställa frågor gör de dig delaktig i samtalet. Så hur gör du då när du redan har en säljare i örat?

Lär dig att avsluta samtal med säljare

Problemet med telefonförsäljare är att de är ihärdiga och det är svårt att bli av med dem. Några konkreta tips är att:

  • Säga att du inte är intresserad
  • Be dem ta bort ditt nummer
  • Lägga på luren

Tre enkla, men oftast effektiva tips på den eviga frågan, hur blir man av med telefonförsäljare.

Hårt men nödvändigt

Det kan låta hårt att du ska behöva lägga på luren i örat på någon. Ofta frågar telefonförsäljaren varför du inte vill ha varan eller tjänsten. Oavsett anledning ska du inte behöva förklara dig på något sätt. Men du är säkert väluppfostrad och vill avsluta samtalet på ett trevligt sätt. Tänk på att det är just denna vänlighet de utnyttjar. För att slippa denna olustkänsla är tipset att vara förberedd med en avslutande mening som du använder.

Det går att blockera telefonförsäljare

De flesta säljare respekterar ett nej men om du råkar ut för någon som inte gör det så kan du enkelt blockera säljaren. Det är lite olika hur du gör beroende på vilken telefon du har.

En del svarar inte när det ringer okända nummer men du kanske är en av dem som vill veta, vem ringde förut egentligen.

NIX-registret

Du har förmodligen hört talas om detta register. Enligt regler för telefonförsäljning så ska säljarna kolla i detta register innan de ringer en eventuell köpare. Om du är med i registret så ska de inte ringa dig. Således är det tyvärr inte alla som följer reglerna utan ringer ändå. Råkar du ut för detta så anmäl företaget till konsumentverket. Det kostar inget att gå med i NIX-registret och de företag som du redan har kontakt med kan fortsätta att ringa dig.

Se upp för dessa nummer:

  • 075-101 95 48
  • 075-101 59 96
  • 075-101 69 96
  • 075-101 59 86
  • 075-101 59 26
  • 075-101 78 47
  • 075-101 43 97
  • 075-770 12 12
  • 075-101 69 03
  • 075-101 39 53
  • 073-471 79 15
  • 073-471 84 37
  • 073-471 86 30
  • 073-918 25 78
  • 073-901 31 92
  • 073-471 90 18
  • 073-500 40 97
  • 073-471 93 15
  • 073-471 79 05
  • 073-471 85 82
  • 070-197 16 41
  • 070-1971711
  • 070-197 21 05
  • 070-2732592
  • 070-197 16 98
  • 070-197 17 49
  • 070-990 54 19
  • 070-197 17 02
  • 070-197 37 51
  • 070-197 16 04
  • 077-0710705
  • 077-045 57 64
  • 077-195 09 50
  • 077-022 21 21
  • 077-0455795
  • 077 073 03 02
  • 077-0455722
  • 077-210 00 14
  • 077 045 57 10
  • 077-071 00 19
  • 076-676 06 18
  • 076-692 20 90
  • 076-676 01 06
  • 076-698 62 16
  • 076-692 25 20
  • 076-676 00 24
  • 076-692 23 54
  • 076-676 01 12
  • 076-686 92 03
  • 076-692 40 36

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More